اختصاصی یزدفردا : بررسی میزان مشارکت در انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
همانگونه که می دانیم میانگین مشارکت استان یزد معمولاٌ در انتخابات های مختلف از میانگین مشارکت کشوری بالاتر بوده است. در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در هر دو مرحله آن درصد مشارکت در استان یزد از متوسط کشوری بالاتر بوده است. برای بررسی بهتر میزان مشارکت در شهرستانهای مختلف استان، به بررسی بیشتری می پردازیم:
 درصد مشارکت در مرحله اول :
میانگین مشارکت کشوری در مرحله اول انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری چیزی نزدیک به 62.76درصد محاسبه گردیده که از این میان سهم مشارکت استان یزد در این مرحله از انتخابات چیزی نزدیک به 76.02درصد بوده است. وضعیت مشارکت در استان های مختلف کشور در مرحله اول انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری را می توان در نقشه زیر مشاهده نمود:
 
در مورد درصد مشارکت در شهرستان های استان یزد نیز می توان نمودار و نقشه های زیر را مورد توجه قرار داد:
 
همانگونه که مشاهده می شود، میزان مشارکت مرحله اول در استان یزد در تمام شهرستان ها بالای 70درصد بوده است که این میزان در چهار شهرستان صدوق، بافق، طبس و اردکان بالای 80 درصد بوده است. به نحوی که میزان مشارکت بالای 90درصد در شهرستان صدوق، یکی از بالاترین درصدهای مشارکت در بین شهرستان های کشور نیز می باشد.
پراکندگی جغرافیایی میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را در نقشه زیر نیز می توان بهتر بررسی نمود:
برای بررسی بهتر میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و تغییر نگرش آنها، بررسی تطبیقی میزان مشارکت در هر دو مرحله ملاک مناسبی به نظر می رسد. برای این منظور جای آن دارد که به بررسی میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات نیز پرداخته شود:
 
درصد مشارکت در مرحله دوم :
به نوعی می توان گفت که طبیعی است که معمولا در انتخابات های دو مرحله ای در کشور، شاهد کاهش میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات باشیم. نمونه نزدیک آن را نیز می توان میزان مشارکت مردم در حوزه های انتخابیه ای که در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بخ دور دوم کشیده شدند عنوان نمود.
در استان یزد میانگین مشارکت در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری چیزی نزدیک به 75.5درصد گزارش شده که از مرحله اول که مشارکت نزدیک به 76درصد بوده است، تنها شاهد کاهش 0.5درصدی در مجموع استان هستیم. اما این کاهش مشارکت به طور یکسان در همه شهرستان ها صورت نگرفته و حتی در چند شهرستان شاهد افزایش مشارکت نیز هستیم.
برای بررسی بهتر این موضوع بهتر است که به نمودار و نقشه های زیر توجه نمود:
 
 
هرچند به صورت کلی شاهد کاهش میزان مشارکت در مجموع استان هستیم اما باید توجه داشت که این کاهش مشارکت چندان محسوس نبوده و حتی در مرحله اول که چهار شهرستان مشارکت بالای 80درصد داشته اند، در مرحله دوم به پنج شهرستان افزایش یافته است.
در مرحله اول شهرستان های صدوق، بافق، طبس و اردکان مشارکت بالای 80درصد داشته اند اما در مرحله دوم شهرستان های صدوق، تفت، بافق، میبد و مهریز مشارکت بالای 80درصد داشته اند. نمودار زیر که حاصل تطبیق درصد مشارکت در دو مرحله انتخابات می باشد بهتر این موضوع را نشان خواهد داد:
 
اما درمورد میزان تغییر مشارکت در دو مرحله انتخابات باید گفت که در تعدادی از شهرستان ها شاهد افزایش و در برخی دیگر شاهد کاهش میزان مشارکت در مرحله دوم نسبت به مرحله اول هستیم. نمودار زیر به خوبی این تغییر میزان مشارکت در دو مرحله انتخابات را نشان می دهد:
 
 
 
همانگونه که مشاهده می شود در بین 10 شهرستان استان یزد، در چهار شهرستان تفت، مهریز، میبد و بافق شاهد رشد مشارکت در مرحله دوم نسبت به مرحله اول و در 6 شهرستان باقی مانده نیز شاهد کاهش درصد مشارکت می باشیم.
بیشترین میزان افزایش مشارکت در شهرستان تفت با افزایش 8.3درصد و بیشترین کاهش میزان مشارکت نیز در شهرستان طبس با کاهش 7.3درصدی می باشد.
شاید بتوان به یک نتیجه ابتدایی در ارتباط با تغییر میزان مشارکت در شهرستان ها رسید؛ بدین معنی که شاید بتوان گفت در شهرستان هایی شاهد افزایش مشارکت هستیم که در مرحله اول بیشترین درصد آراء را به آقای احمدی نژاد داده اند. یعنی در مرحله اول انتخابات بیشترین درصد آراء آقای احمدی نژاد در شهرستان های بافق، میبد و مهریز بوده است و تنها تفت است که میزان آراء آقای احمدی نژاد نسبتاٌ پائین تر بوده است.  در دو شهرستان خاتم و طبس نیز که شاهد بیشترین کاهش مشارکت در مرحله دوم هستیم مشاهده گردید که در دوره اول نیز کمترین درصد آراء را به آقای احمدی نژاد داده بودند. 
 یزدفردا
 
 
 
 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا